سفرنامه کوریا۲


پست قبلی را با گردش در شهر تمام کرده بودم:

بیشترین مغازه هایی که من در شهر دیدم مغازه های لوازم آرایشی بود یعنی هر دوتا مغازه در میان یک وسایل ارایشی بهداشتی وجود داشت، داروخانه خیلی کم بود، فروشگاه لوازم خانگی مثل ظرف و این چیزا که من اصلا ندیدم حتی در ان بازار بزرگ و معروفش، آرایشگاه، وسایل آرایشی، لباس فروشی های مختلف و رستوران چهار قلم مغازه فروان بود، درحالیکه من تصور میکردم که باید یکی در میان مغازه مبایل فروشی و وسایل الکترونیک ببینم، که برعکس خیلی کم بود. یک روز از زکیه پرسیدم یعنی این مردم بجز این چهار قلم چیز دیگه ای نیاز ندارند؟ و جالب اینکه نظر به تعداد لوازم آرایشی فروشی، ادمها خیلی معمولی و ساده دیده میشدند، پوستشان که ژنتیکی عالی و صاف و تمیز بود مثل نوزاد، دختر ارایش کرده هم که نسبت به استکهلم کمتر میدیدم و این نسبت خیلی متفاوته چون جمعیت فقط سیول از جمعیت کل سوید بیشتره اما فراوانی دخترهایی که به وضع عجیب ارایش میکنند در استکهلم بیشتر از انجاست. پس این همه مغازه را برای کی زده بودند من نمیدانم!

تحصیل در کره جنوبی

بدون شک شما هم بدون اینکه از این کشور دیدن کنید میتوانید حدس بزنید که حتما این مردم به تحصیل خیلی ارزش قایل هستند که در طول شصت و هفتاد سال به این سرعت پیشرفت کرده اند. کره جنوبی کشوریه که معدن و نفت نداره و یکی از مهمترین صادراتش نیروی انسانی متخصص به شرکت های معتبر دنیاست! خودشان به این موضوع خیلی افتخار میکنند که تکنولوژی برتر و متخصص بجای نفت و اسلحه و سنگ قیمتی صادر میکنند.

من باور نمیکردم که این مردم به تحصیل و درس اعتیادوار علاقه داشته باشند، وقتی وارد کره شدم در شبگردهایم میدیدم که بیشتر این مردم تیپ تحصیلکرده دارند با خودم میگفتم پس کارمندا یا بی سوادهایشان کجاست، چقدر ساده بودم که دنبال بی سواد میگشتم انجا! بعدا شنیدم که جوانان در سیول از صبح تا ساعت ۲ عصر میروند مدرسه و بعد از ان تا ساعت ده شب می روند آکادمی، اکادمی جاییه که ریاضی می خوانند و زبان انگلیسی، البته درسهای دیگه ای هم هست اما مهمترینش این دو درس هست که خیلی بهش علاقه دارند، البته درباره زبان باید بگم که انقلاب جدیدی در بین نسل جوان در فراگیری زبان انگلیسی رخ داده و این ناشی از اشتباه نسل قبل بوده که با تکیه به دانش تولیدی خودشان به زبان کره ای پیشرفت کرده اند و الان این خلا را احساس میکنند که در صادرات و ارتباطات با جهان بیرون به انگلیسی نیاز شدید دارند. اینها در اکادمی تاریخ هم میخوانند!

پلیس کره جنوبی اخیرا گشت های غیرمنتظره به آکادمی ها می فرسته که اگر بعد از ساعت ده شب کار میکردند جریمه شوند، چون پلیس معتقده که این طرز درس خواندن فشار شدیدی روی کودکان میاره. بعد از ساعت ده شب وقتی با مترو برمیگشتم به خوابگاه، پسرهای مدرسه ای را میدیدم که همه سر روی زانوهای همدیگه گذاشته بودند و یکی شان مامور بود که بیدار بماند و بقیه را در ایستگاه های مربوط مطلع کنه که از ایستگاه رد نشن.

من خودم با این وضعیت موافق نیستم اما انگار چیزی بود که کل سیستم دوستش داشت، و خیلی هم با اشتیاق انگار که جز این نوع زندگی، زندگی دیگری نیست با رضایت تا نیمه های شب درس میخواندند، کاری که ما در ایران برای یک سال برای کنکور اگر انجام بدیم رتبه میاوردیم! اینها انگار ماشین اند، حتی اخلاق شان هم ماشینی است، سر و صدا در خیابان ها نیست، جوانان اصلا بلند بلند نمیخندند قهقهه نمیزنند گروهی نمیگردند، اصلا شاید انرژی برای این کار نمیماند، شاید هم برمیگردد به ادب اجتماعی بالایشان.

من واقعا به علاقه به تحصیل این مردم غبطه خوردم، سوید اما اینطور نیست، حتی کابل هم بهتر از سویده، من صبح های غرب کابل را یادم میاد که نوجوان ها قبل از مدرسه یک کلاس زبان یا ریاضی را میگذراندند، غرب کابل هم اشتیاق به تحصیل دارد اما فرقش اینکه که سیستم خیلی خرابه و تلاشی که کودکان انجا انجام میدهند ثمره کمتری داره نسبت به محصلان کره جنوبی. اما مکتب در سوید چیزی بدتر از خانه هاست، کودکان مسایلی مثل سکس را در همین محیط ها تجربه میکنند، سیگار میکشند، گروه تشکیل میدهند برای خوش گذرانی…  تفریح به صورت افراطی در این سیستم و تحصیل افراطی در ان سیستم هر دو را اشکال داره.

رواج فرهنگ غربی

در پست قبلی درباره ادب اجتماعی خیلی گفتم ولی این نکته را یادم رفت اضافه کنم، در کنار همه تحولاتی که بین این مردم در حال رخ دادن است، علاقه شدید جوانان به فرهنگ غربی که کم کم باعث میشه که فرهنگ و رفتارهای اجتماعی  خوب شان را تغییر بده برایم خیلی عجیب بود بارها به ذکیه گفتم که جوان های ایران یادم میاد که از یک طرف در مدارس مرگ بر امریکا میگفتند از یک طرف بزرگترین ارزوی شان این بود که بروند امریکا! خوب من در ایران زندگی کرده بودم و این موضوع برایم قابل هضم بود که چه عواملی باعث میشه که جوان های ایرانی انقدر عشق امریکا باشند اما اینها چه؟ چرا انقدر عجیبند. از یک طرف تلاش و سرمایه گذاری دولت بر روی پیشرفت و تکنولوژی و سطح رفاه از یک طرف رغبت شدید اینها به فراگیری زبان انگلیسی و پوشیدن لباس های مارک دار غربی و اکت و رفتارها و مدهای غربی… شاید مدت زمان بیشتری نیاز بود که من انجا باشم که بفهمم واقعا چرا در شهری که قرار است دو سال دیگه به یک پایتخت کاملا هوشمند، اسمارت، تبدیل شود جوانان دوست داشته باشند بروند امریکا در حد ارزو!

یک جوان کره ای که در دانشگاه المان درس میداد به من گفت که مردم ما به شدت به سمت غرب زدگی پیش میروند و این مد شده، که من دوست ندارم، میگفت ملاک ازدواج خیلی از دخترهای امروزی شده پاسپورت غربی، پول و موقعیت خانواده، یعنی حتما باید پدر و مادرت و خودت در یکی از شرکت های معتبر مثل سامسونگ و ال جی کار کنند تا انها به ازدواج باهات فکر کنند. میگفت: اینکه ما از فرهنگ غربی چیزهای خوبش را یاد بگیریم و کنار فرهنگ خودمان بگذاریم بد نیست اما جوان های ما این درک را ندارند که خوب و بد را جدا کنند این روزها همه چیز غربی خوب و همه چیز کره ای دمده و بی کلاس به نظر میاد.

بهش گفتم تو که این حرف را میزنی خودت هم کره ای المانی هستی و در دسته ای قرار میگیری که خوب بنظر میایی، به قول ما مردم که نفست از جای گرم بلند میشه ولی به هر حال، من کره را با همین قصرهای قدیمی و لباس های مخصوص زنان و مردانش با همین طرز تفکر و رفتار کره ای شان دوست دارم همین چیزهاست که سفر به این کشور را شیرین میکنه والا اگر غربی بشه چرا نرویم غرب که برویم سیول؟!

پ.ن: ممکنه وقتی چند مکان تاریخی را در پست های بعدی معرفی کنم (البته با عکس) انوقت هم روی فرهنگ بیشتر حرف بزنم اما فعلا چیزی به ذهنم نمیاد که اضافه کنم.

2 دیدگاه برای «سفرنامه کوریا۲»

  1. سلام چند روزى هست كه نوشته هايتان را مى خوانم زيبا مى نويسيد واز خواندن وبسايتتان لذت مى برم تشكر

پاسخی بگذارید

