آیاگذشت زمان میتواند نکات منفی شخصیت افراد را تغییر دهد؟


اگر به مجموعه رفتارها و باورهایی که در جامعه معمول میشود فرهنگ بگوییم و ان را به دو دسته خوب و بد تقسیم کنیم. همانطور که اساسا انسانها در کل توجه بیشتری در دیدن و شاخ کردن نکات منفی زندگی خود و اطرافیان شان دارند میتوانم این نتیجه را بگیریم که در افکار عامه در جوامع دیگر بیشتر فرهنگ های بد معرف ماست. تا اینکه بعد از گذشت زمان و تعامل و زندگی در جامعه جدید نکات مثبت باورها و رفتارهایمان به دید بیاید و در تعریف حرفه ای تر یا کاملتر در کنار نکات منفی توسط ان خوبی ها هم تعریف شویم.

بعد از این مدتی که از کابل بیرون شدم با گذر از یک کمون (ناحیه) ای از شهر استکهلم که بیشتر مهاجرین عرب، ایرانی و افغانستانی در ان زندگی میکنند دوباره یاد کابل افتادم. وقتی انجا بودم دو چیز که گردش در خیابان را زهر میکرد یکی گلاب به رویتان دستشویی (تشناب) کردن مردان کنار دیوارها در معابر عمومی بود و یکی تف انداختن روی زمین که نه میتوانستیم سر را بالا نگه داریم که نکند با دیدن مردان رو به دیوار به صحنه وحشتاک تری مواجه نشویم و نه می توانستیم سرمان را پایین نگه داریم که نکند با دیدن تف های روی زمین حالمان به هم بخورد و چپه شویم. اینجا هم هرچند مورد اول را ندیدم اما روی زمین هر طرف تف انداخته بودند…

این منطقه مهاجر نشین در ذهنم بی فرهنگی بعضی از مردم خودم را در ذهنم تداعی کرد و با خودم گفتم عوض کردن محیط زندگی و زندگی در کشورهایی که خدمات اجتماعی مناسب دارند هم نمی تواند فکر مردم را عوض کند. اما ایا گذشت زمان خواهد توانست که این نکات منفی شخصیت افراد را تغییر دهد؟ من که خیلی امیدوارم به اینکه زندگی در این محیط ها کم کم اثرگزار باشد. اما دیدن این صحنه ها اینجا گاهی هم مایوس میکندم که حتی زمان هم جوابگو نباشد.

پ.ن: چیزی که همیشه با دیدن مردان رو به دیوار در کابل در ذهنم خطور میکرد این بود که یک اجر بردارم بکوبم تو سرش که همانجا برای همیشه ماندگار شود.

 

4 دیدگاه برای «آیاگذشت زمان میتواند نکات منفی شخصیت افراد را تغییر دهد؟»

  1. فک میکردم تو استکهلم ممنوع باشه ! اما مطمئنم اگه این نسل منقرض بشه نسل بعدی شاید کم تر از همه 10% اینکارو انجام بده !

  2. همیشه زمان تأثیر گذار بر شخصیت آدمی نیست، عمه جان.

  3. من با شما موافثق نیستم نسرینِِ فکر میکنم زمان و مکان بر شخصیت یک فرد خیلی تاثیر گذار است ولی زمان نمیتواند بر فرهنگ یک فرد و یا ملت تاثیر آنچنانی بگزارد…

  4. در مورد اینکه زمان می تواند روی شخصیت و رفتار فردی تاثیر گذار باشد از دید من بیشتر به محیط, تلنگرهایی که ازاطرافیان فرد می توانند به او بزنند, انتقادپذیر بودن فرد و ژرف بینی شخص بستگی دارد. همانطور که شما اشاره کردید حتی در جامعه ی مدرن آنجا هم این چیزها را هنوز می بینید. اگر مطالعه یی روی افرادی که هنوز این مدل رفتار زننده را از خود نشان می دهند داشته باشید فکر می کنم به نتیجه های جالبی دست پیدا کنید.
    پیروز باشید

پاسخی بگذارید

