سفر به بامیان


این مطلب باید در ماه اکتبر نشر میشد اما  به خاطر محدود بودن اینترنتم از اکتبر به این طرف  امروز نشرش می‌کنم،

بار اولم بود که من رفتم بامیان با همسرم و آتیلا و دوتا از بهترین دوستانم، سه روز بامیان بودیم از صبح تا شب به دیدن مکان های تاریخی می رفتیم متاسفانه که سفر ما با عید قربان مصادف بود و بعضی از مکان های دیدنی تعطیل بود.

فقط فرصت کردم بودا را از نزدیک ببینم، یک تکه سنگ خیلی کوچک که از پای بودا بعد از انفجار ریخته بود این طرف تر را هم برداشتم که قابش کنم بزنم بغل دیوار خانه ام. شهر غلغله، شهر ضحاک، دره اژدر، بند امیر، باغ زنانه…

همه جاهایی را که دیدیم عکس هم گرفتیم. و خیلی خوشحال از این بودیم که یاسر بیانی با ما بود یک عکاس حرفه ای با دوربین حرفه ای اش که عشقش عکس گرفتن است.

در هر مکان فقط ما به عظمت و قدرت مردم زمانش فکر میکردم و متحیر می شدیم از سلیقه و تکنیک و دقت و نبوغ شان که چگونه بودایی به آن عظمت را در دل کوه تراشیده اند و چگونه شهری با آن سیستم پیشرفته را در زیر زمین ساخته اند؟ و اما چیزی که مرا خیلی بیشتر متعجب میکرد حماقت آن زنی است که به دستور او صورت بودا تراشیده شد و بعد از آن حماقت آن عده ای که آن را منفجر کردند.

جالب این است که روح بودا چنان در آن منطقه حاکم است که وقتی به آن نزدیک میشوی سکوت عجیبی آن جا را فرا میگیرد که حس بی وزنی میکنی.

پ.ن: از وقتی که در دفتر جدید در بخش حمایت از حقوق اطفال در صنعت قالی به عنوان مامور ارشد نظارت کار میکنم، از وبلاگ نویسی خیلی فاصله گرفتم چون کار جدیدم زیاد سفر دارد و مشکل دوم هم این است که اینترنت دفتر محدود است. از خانه هم که شبها حال و حوصله روی خط آمدن ندارم. تا حدی به وبلاگم وابسته شده ام که وقتی مدت زیادی نمی توانم بنویسم دلم برای وبلاگم شور می زند و حس میکنم که گم اش کردم.

پ.ن: این هم تنها عکسی هست که الان با خودم دارم دلم می‌خواست یک عکس از نزدیک بودا بگذارم که موجود نیست

ax

6 دیدگاه برای «سفر به بامیان»

  1. این عکس را من دوست دارم. یک ویرایشی هم روی متن بکنی بهتر می شود.
    به هر حال ما هم این نوشته ها را می خوانیم عمه جان، یک وقت رها نکنی وبلاگ نویسی را که دلمان تنگ ات می شود 🙂

  2. خواندم در خبرها که قرار است بودا از نو مرمت شود و این در کنار خاطره ی باقی مانده ی بودا در دل و ذهن شماها، بر حماقت ها فائق می آید.

  3. salam nasrin jan man stockholm hastam shomarato baram bezar man behet waqti simkart greftam zang bezanam

  4. سلام عمه

    هروقت فونت فارسی نداشتی این لینک رو باز کن و هرکامپیوتری داشته باشی هرجای دنیا باشی مساله ای نیست شروع کن به تایپ فارسی بعد کپی کن و بذار جایی که میخواستی متنت باشه.
    http://www.ariadic.com/

  5. afarin, shoma besyar ziba minevisd amme jan . damet garm 😉

پاسخی بگذارید

