عید فطر عمه


چند روز از عید گذشته اما من امشب مهمان دارم و ادامه مهمانی های عید است. یعنی من تا این حد امسال درگیر این عید شدم و توقع دارم که با این زحمات به من هم بگویند عیدت مبارک!

اواسط رمضان یک پست گذاشتم و پیام اش این بود که روزه ای که فقط دهان را از صبح تا شب در این هوای گرم ببندد در کنارش آن تاثیرات روحی اش را نداشته باشد چرا باید بگیریم؟

از همان روز تا همین سه روز از عید گذشته هنوز برای من پیام های گوناگون می آید. مثلا یک نفر میگفت تو کافری. یک نفر میگفت این پست ها را در این مملکت انتحاری نگذار برایت خطر دارد. یکی دیگر گفت اگه روزه نمیگیری احترام ما روزه دارها را نگه دار. و در نهایت امروز:

– خانم رضایی سلام
امید وار هستم که جور و سر حال باشید
و به امید اینکه رخصتی های عید خوش گذشته باشد
عید را تبریک نگفتم برایت چون شما عید نداشتید
راست گفتم و یا نه ؟
_ سلام چرا به من تبریک نمیگویید؟
– چون شما عید نداشتید یا داشتید؟ راستی شما روزه می گرفتید؟
_ بالفرض که من روزه نمی گرفتم چه؟
– خوب، تبریک
من گفتم شاید برای شما زیاد مهم نباشد.
_شما بر اساس فکر خودتان رفتار کنید
من انقدر ظرفیت دارم که بپذیرم…
مملکته ما داریم؟ برای یک تبریک گفتن این همه جنجال داریم.
دوستان عزیز این بود نتیجه  یک تلاش کوچک برای داشتن آزادی بیان و آزادی عقیده در افغانستان که خدمت شما عرض شد امیدوارم که خودم این درس را گرفته باشم که دیگر فیس بوک را با وبلاگ و تویترم اشتباه نگیرم.
2 دیدگاه برای «عید فطر عمه»

  1. اگر ایجاد تغییر در طرز تفکر و فرهنگ آدمها آسان بود که حالا دنیا گلستان بود و صبح تا شب همه همدیگرو به خاطر اختلاف سلیقه و طرز تفکر به خاک و خون نمیکشیدند. یک نگاه بنداز به کل کشورهای خاور میانه و ببین در چه وضعی گیر کردن ، فقط چون تحمل شنیدن نطر مخالف را ندارند! سخت است اما باید صبور بود و مقاوم. به امید تغییرات مثبت و هر چند کوچک در آینده.
    پایدار باشی بانو

  2. بسیاری از مردم افغانستان کارهایی که انجام می هند براساس عادت وآداب ورسوم است وقتی از انها پرسان کنی چرا این کار را می کنی دلیل ومنطق ندارند.بهترین دلیل اش این است که دیگران این کار ها می کنند وماهم باید انجام بدهیم.مثل داستان های صدر اسلام وقتی حضرت محمد از اعراب دلیل کارشان را می پرسید انها در جواب می گفتند مابه رسم نیاکان مان عمل می کنیم.بعد ها بزرگان دین می گفت یگ ساعت تفکر بهتر از هزار سال عبادت است ولی کسی در مورد فلسفه کار ها وعمل کرد شان تفکر نمیکند.چون فکر کرن واندیشیدن سخت ودشوار است وبرای تفکر منطقی باید اصول وشرایط داشت .تقلیدی زندگی کردن وبرحسب عادت زندگی کردن راحت تر است وکسی تورا متهم نمی کند وزیر سوال نمی برد. اینکه روزه بگیری ومیزان مصرف در ماه رمضان دو چندان میشه وبرعکس در این ماه مبارک بخاطر مصرف زیاد نرخ مواد غدایی دو چندان میشه وجای سوال دارد اینکه به جای اینکه روزه باعث سعه صدر بشود وصبر وتحمل ومدارا با دیگران را بالا ببرد وبرعکس باعث خستگی ووکم حوصله گی وعصبانیت وسبب نارحتی بندگان خدا شود کسی در این مورد نه تنها فکر نمی کند بله اد عایش هم میشود که من روزه دارم. در مورد اصل فلسفه روزه بحث نمی کند .چون سخت است.چون نمی خواهد زیر سوال برود.این شیوه وسبک زندکی ما در تمام عرصه زندگی مان است. از سیاست گرفته تا اجتماع واقتصاد وفرهنگ.وهمین است که وضعیت ما نه تنها بهتر نشده که روز به روز بد تر شده.

پاسخی بگذارید

