وقتی دلم می لرزد


وقتی همه چی خوب است که من هیچ تغییری در اطرافم نبینم و فکر کنم زندگی همه عادی است و همه چی خیلی خوب پیش می رود

اما وقتی مثل امروز صبح دو تا از بهترین دوستانم که در دانشگاه امریکایی ها با سخت ترین شرایط اقتصادی اما با بالاترین نمرات هر ترم را برای گذراندن ترم بعدی میگذراندند، از میدان هوایی کابل به من زنگ بزنن وبگویند که ده دقیقه دیگه پرواز دارن به سمت ایران! که از آنجا قاچاقی بروند ترکیه و بعدش پناهنده شوند به یک کشور اروپایی چه حالی میتوانم داشته باشم جز سرگردانی و گیجی؟ از ساعت 11 صبح که صفحه مدیریت وبلاگم باز است و می خواهم دردی را بنویسم چیزی را از وجودم بکنم و بچسبانمش به این وبلاگ اما انگار کلمات مثل الکل می پرند.

وقتی یک ادمی که هدف داره برنامه ای را پیش می بره استعداد داره یک دفعه ای اینجا رو ترک میکنه دلم میلرزه دستام یخ میکنه صدای سوت راکت و تیرباران فضای ذهنم را پر میکنه میگم نکنه اینا بخاطر اینکه ممکن است دوباره جنگ بشه کابل را ترک کردند؟ وقتی بچه های با استعدادی مثل این دوستام تصمیم میگیرند که مهاجر شوند فضای ذهنم خاکستری میشود.

من از جنگ ؛ از خراب شدن این خانه مورچه ای که درست کردم ؛ از نا امیدی و آینده ی خاکستری می ترسم و همش سعی میکنم که به اطرافیانم بفهمانم که همه ما هم وطن هستیم ما نباید مسائل ابلهانه قومی را بر آینده خود و فرزندانمان مقدم بشماریم و دوباره وطن را به صحنه جنگ و برادر کشی و تولید کینه و عقده تبدیل کنیم اما کو گوش شنوا؟ من یک نفر هستم و مردم این کشور چند میلیون با چند میلیون فکر. تا زمانی که ما هوشیار نشویم باید زمین بخوریم این و آن برایمان تصمیم بگیرند و آغایی کنند و ما دلمان خوش باشد به تصویب شدن یا نشدن قانون منع خشونت علیه زنان و کمک های مالی جامعه جهانی.

اگه من مادر نبودم شاید این قدر نگرانی که الان دارم را نمیداشتم. می ترسم زمانی برسد که نه یارای پناهنده شدن داشته باشم نه این وطن وضعیتش به سامان بماند ان وقت همه آرزوها و برنامه ها بر باد. بیا و آخر عمری پیش این و آن التماس کن که بهت پناهندگی بدن

خدایا نگذار همه چی خراب شود.

 

6 دیدگاه برای «وقتی دلم می لرزد»

  1. قلم به غایت شیوائی دارین . غطبه می خورم به قلم شما . همچنان موفق باشین .

  2. خدایا نگذار همه چیز خراب شود! التماست می کنم نگذار! اما مگر نگفته ای که «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»؟ این آیه ای بسیار هشدار دهنده است خصوصا با روندی که مردم افغانستان به پیش می روند. خدایا من سعی می کنم خودم و خانواده ام را آگاه سازم تا قدمی در راه صلح و دوستی و برابری بردارند از تو یاری می خواهم در این راه!
    اگر هرکدام از مردم افغانستان فقط و فقط از خانواده خود شروع کند و اصل احترام به حقوق و نظر یکدیگر و عدالت بین فرزندان را در محیط خانواده نهادینه سازد دگرگونی بزرگی رخ خواهد داد اما افسوس که اکثر رهبران جامعه ما و اعضای پارلمان ما خود هرکدام نماد تهجر، تبعیض و بی عدالتی هستند ولو اگر از همه چیز بگذریم و فقط به ساختار خانواده شان نگاهی تامل انگیز داشته باشیم! حال چگونه می توان انتظار داشت اینها مردم را راهنمایی کنند و از حقوق شان دفاع کنند؟!
    پس خدایا خودت به این مردم رحم کن و راه درست را نشانشان بده!

  3. به جای اینکه یک عمر برویم و بیاییم، گاهی به ایران و گاهی به پاکستان و حالا هم باقیمانده عمر خود را در کمپ ها به امید پناهندگی بگذرانیم بهتر است بپذیریم که اینجا خاک ماست، وطن ماست و مال ماست. بیایید اینجا را امن و آباد کنیم. هر کدام از ما قدمی برای امن کردنش برداریم و برای فرزندانمان وطن خوبتری به ارث بگذاریم.

  4. مهم اراده و قوی بودن شخصیت انسانیه. مهم داشتن یه دل قوی و حس والاست. بجای فرار، بجای دور زدن دیوار، بجای گشتن و پیدا کردن و گدایی کردن یه جای امن باید ساخت. اونجایی رو ساخت که ماله خودمان باشه. خودمان ساخته باشیم که هیچ دلهره ای برای از دست دادنش نداشته باشیم. لاقل اگه ازدست دادیم بدونیم ان قدر قوی هستیم که می تونیم باز دوباره به همان زیبایی اولش بسازیم. هر جایی مشکلات خودشو داره. موفق کسی هست که بهشون بخنده با صبرو تفکر بره تو دلشون و سربلند بیرون بیاد.

    آن چیزی که مرا نکشد مرا قویتر می سازد

پاسخی بگذارید

