مصاحبه تلویزیونی


امروز صبح در تلویزیون یک برنامه صبحگاهی گلبانگ مهمان برنامه من بودم

البته نه من! بلکه عمه سنگری.

برای خودم کسی تره هم خرد نمیکند بخاطر این مسابقه وبلاگ نویسی دویچه وله که شرکت کرده بودم دعوتم کردند. مصاحبه خوبی بود و جالبیش برای من این بود که ازم پرسید اصلا چرا وبلاگ نویسی می کنی؟ آن لحظه جوابش را دادم از همان جواب هایی که مردم عام بگویند به به و چه چه. اما آن چیزی که میخواستم بگویم نبود. همان لحظه یاد مصاحبه ای افتادم که کاوه در خانه فرهنگ از من گرفت و نتیجه اش این طرح این سوال شد که چرا تو آن فردی که در وبلاگ و تویترت هستی در فیس بوک و دنیای حقیقی نیستی! یعنی به نظر کاوه تفاوت خیلی بود اما به نظر خودم که همان مسائل امنیتی و فکر سنتی حاکم بر جامعه است هر چند که خیلی از این مردها و زن هایی که با آنها رابطه داریم خودشان را طرفداری حقوق زن و آزادی بیان و فکر بدانند دو قدم که آنطرف تر رفتند خدا میداند چه فاحشه ای از تو در ذهن شان ترسیم میکنند.

من نمانده ام بین این دو که کدام باشم؟ این کسی که وبلاگ نویسی میکند یا آن کسی که تویت میکند یا این خانمی که شما در دنیای واقعی می بینید. من خودم هستم به همان چیزهایی باور دارم که می نویسم. در دنیای واقعی این بحث هایی که من می نویسم اگر پیش بیاید من همین چیزایی را که می نویسم میگویم اما کمتر اتفاق می افتد که این بحث ها را داشته باشم. چرا که بیشتر دوستانی که با آنها صمیمی هستم مرا میشناسند و میدانند که من نویسنده همین وبلاگ هستم در نتیجه هیچ تناقضی نمی بینند بین رفتار و گفتارم چرا که با آنها همین هستم که می نویسم. سعی میکنم رابطه ها با دیگران در حد رسمی بماند اطلاعات بیبشتر خصوصی اصلا رد و بدل نشود. یکی دیگر از دلایل این کار احساس امنیت بیشتر با مخفی کردن چهره وبلاگی است. شاید خیلی های دیگر هم هستند که اینطور راحت ترند.

معضل:

از سال 2007 تا حالا من وبلاگ نویسی کردم با اسم مستعار. کسی نمیدانست که این وبلاگ مال من است و من روزگار خوشی را میگذراندم. الان که پرده از چهره برداشتم برایم زندگی سخت تر شده. نه در دنیای واقعی بلکه همین جا. شاید چون هنوز عادت نکردم شاید هم چون با اسم مستعار نوشتن را دوست داشتم.

 

 

7 دیدگاه برای «مصاحبه تلویزیونی»

  1. برنده شدنمون تو دویچه وله-نمیدونم چرا خودمو با تو همدل میدونم!- خوبی هایی داره و بدی هایی . باید عادت کنی. چون چاره ای نداری .نمیتونی که اینجارو ببندی !البته میتونیا 🙂 ولی نبند

  2. نه به بستن اینجا که اصلا فکر نمیکنم معتاد شدم آخه. میتونم که هویت خودمو در دنیای بیرون تغییر بدم اما اینجا رو نمی بندم

  3. آره، نظر من هم همینه، بهتر بود شخصیت واقعیت مخفی می موند. من اگه یک روز احساس کنم کسی هست که من و دنیای مجازی م رو می شناسه، قاعدتاً یا نوشتن رو توی اون وبلاگ تعطیل می کنم، یا حداقل توی دیدگاه هام و مطالبی که می نویسم کمی دقت و خساست به خرج می دم…

  4. سلام عمه، نگفتی پس جواب واقعی به سوال تلویزیون که «چرا وبلاگ نویسی می کنی؟» چی است؟

  5. بله دقیقا حرف شماست. حتی اگه نخواهم که این کار رو بکنم مجبورم میشم 😦
    برای من سخته دل کندن از این وبلاگ اما اگه یک وقت دیدم خیلی وضعیت خرابه و دیگه از نوشتن در این مکان لذت نمی برم یا نمیتونم خود واقعی ام باشم. دیگه مجبورم واقعا یک فکری کنم برایش.

  6. عمه سنگری عزیز
    من فکر میکنم تمام کسانی که مثل من به این وبلاگ رای دادند به دو دلیل بود یکی اینکه حرف دلشان را در این وبلاگ میخواندند و دیگر اینکه همه واقعا میخواستند این خواهر افغانستانی شان که زنی با جرات بوده و کاندید مسابقه شده حمایت کنند تا برنده شود. تا ببیند تنها نیست و بسیاری هستند که خواستار اصلاح این جامعه و خصوصا بهبود وضعیت اجتماعی زنان است.
    و اما حالا همه شاید مثل من بیشتر از قبل دوست داشته باشند همچنان به این وبلاگ سر بزنند و باز حرفهای دلشان را در اینجا بیابند بدون هیچ تغییری نسبت به گذشته. من وقتی حرف احتمال بسته شدن وبلاگ را خواندم راستش خیلی دلم گرفت. با خودم گفتم اگر میدانستم اینطوری میشود اصلا رای نمیدادم. خصوصا هیچ یادم نمی رود روزی را که مریض بودم و نای حتی نماز خواندن را نداشتم، نمازم قضا شد اما برای 5 دقیقه هم که شده از رختخواب برخواستم و به وبلاگ رای دادم و باز استراحت کردم.

  7. :(( تشکر از حمایتت خیلی حرفات منو تحت تاثیر قرار داد.

پاسخی بگذارید

