ما جاسوس نیستیم!


چند وقت پیشا امرالله صالح گفته بود که:  شیعیان افغانستان جاسوسان ایران هستند.

هر کسی یک واکنشی نشان داد. ولی چند وقت پیشا یک خبر خواندم توفیس بوک که باعث شد درباره این موضوع بنویسم.

هر قومی شیعه داره اما بیشتر مردم هزاره افغانستان شیعه هستند و کلا طوری شده که شیعه = هزاره و هزاره = شیعه. چون اکثریت شان شیعه اند.

وقتی امرالله صالح این حرف را می زند نگاه ها به طرف مردم هزاره بر میگردد.

ما که کم از دولت ایران ضربه ندیدیم بیشترین کمک ها در زمان جنگ به تاجیک ها یا بهتر بگم به احمدشاه مسعود میشد. پشتونها و تاجیکا که جزء آریایی ها حساب میشدند کمتر مشکل داشتند بیشتر خلاف ها را هم اینا تو ایران میکردن ( این یک حقیقته هر دوست پشتون یا تاجیکی که بخواند من روی این حرفم واستادم) بعدش سرکوفت افغانی بودن را ما هزاره ها می خوردیم.  اخرش هم بعد از یک عالمه محدودیت و فشارهای عصبی و روانی برگرد وطن اینجام بگن هزاره ها جاسوس ایران هستند؟

جاسوس کیه ؟ کسی رو که از هر طرف محدودش کنند و سرکوفت بزنن یا کسی که همیشه مورد حمایت زیر میزی دولت ایران بوده؟

هزاره ها متمدن ترین مردم افغانستان هستند تاریخ ما همه جا معلومه. هزاره ها صلح دوست ترین مردم افغانستان هستند و ثابت کرده اند هیچ وقت حمله نکردن همیشه بهشان حمله شده و اینا دفاع کردن. بعد جنگ هم اولین گروهی بودن که سلاح ها را کنار گذاشتن و قلم به دست گرفتن الان هم بیشترین دکترا و تحصیلکرده را همین مردم دارن. جاسوس کسیه که ارزش منافع خودشو نفهمه مردم ما که همیشه زحمت کشیدن و نذاشتن کسی به حقوق و ناموس شان تجاوز کنه و به حقوق کسی هم تجاوز نکردن جاسوس باید کس دیگه ای باشه نه اینا.

نمیخوام انتقادم سوزنده بشه و دوست ندارم که همش تو وبلاگم از دولت ایران بد بگم اما یک چیزایی حقیقت هست که تلخ و درد آوره.

چند وقت پیش همین سفارت ایران در هرات تو یک منطقه ای که به اسم «جبرییل» تو کتابخانه رفته بود دهه فجر را جشن گرفته بود بدون هماهنگی با دولت و اصلا بزرگای جبرییل نفهمیده بودن این مجلس کی گرفته شده. بعدش میخواستن با این عمل بگن که مثلا چقدر دهه فجر مورد احترام شیعیان افغانستان هست با اینکار هزاره ها قربانی میشدن دوباره. اما مردم هم ایندفعه خدعه اینا رو تو نطفه خفه کردند و یک تظاهرات بزرگتر از مجلس دهه فجرشون علیه شان برگزار کردند. کلی هم سرکوبشان کردن و کلی همه پنبه های سفارت ایران را رشته کردند.

مردم افغانستان مخصوصا اونهایی که یک دوره در ایران زندگی کردن انقدر خاطرات تلخ دارن از این دولت و بعضی از مردم های نادانش. و همیشه این برای من سوال بوده یعنی از این همه جمعیت افغانستانی  که در ایران بودن همه شون نمک به حروم و قدر نشناس اند؟ میشه همه با هم مخالف دولت ایران باشند؟ من خودم که خیلی بخوام بی طرفانه قضاوت کنم بازم  یک عالمه گله دارم خیلی مارو محدود کرد دولت یکی نیست بگه بابا خودت آتیش بیار معرکه ای خودت میای نفاق میندازی باز حقش نیست از اون طرفم تو کشور خودت این همه آزار بدی. بعدش بری لشکر نمیدونم چی چی امام زمان درست کنی به چه رویی اسم امام زمان رو میزاری….

باز که یاد خیلی از ادم های خوب ایران میافتم فشار عصبیم کمتر میشه. بعضی معلم های دلسوزی که داشتم دوستای صادقی که داشتم همسایه های خوب همکارای نازنین دلم برای همه شون تنگ شده همیشه دلم میخاد که یک جای دیگه ای از دنیا ببینمشون اما نه تو ایران.

5 دیدگاه برای «ما جاسوس نیستیم!»

  1. ایرانی از نژادپرست ترین افراد هستند و تمام شواهد آن درباره ی آزار این همه پناهنده موجوده. و مردم فرومایه، ناآگاه و ابله تا قتلی می شد و یک روزنامه نگار ابلهی که دستور می گرفت از بالا، تیر ِ اتهامش را می سپرد به سمت افغانستانی های شریف، خونشون به جوش می آمد.
    آخر دولت بی شرف ِ جمهوری اسلامی، آن همه پول از بین الملل می گرفتی برای همین افغانستانی ها!
    عمه جان! ایرانی ها بین خودشان هم نژادپرستی دارندف چه برسد به افغانستانی های سخت کوش که کشور بیگانه محسوب می شد.
    من آدم بی دینی هستم. پدر و مادرم مرا شیعه کردند اما من خودم را فاقد دین می دانم.
    چقدر خوشحالم که آگاهی افغانستانی ها تا این حد بالا رفته که در زیر لوای فجر و… نرود.
    اما جاسوس!! من هر چه افغانستانی می شناختم در تهران، و دوستی افغان، همه شریف و زحمت کش و سخت کوش بودند. چه شیعه شان چه سنی .
    عمه جان باید دید که این حرف را زده؟ این حرف از کجا آب می خورد؟
    این تفرقه افکنی زیر سر کی است و به چه منظور؟ و چه کسی نفع می برد؟

  2. سلام عزیزم.
    اولهای نوشته ت رو که میخوندم خواستم بیام این کامنت رو بذارم:
    میدونم که تهمت شنیدن خیلی سخت هست و خون آدم رو بجوش میاره، اما همین نوشته شما هم (که در منصفانه بودنش شکی ندارم) به نوعی داره ما و شما و آنها بین مردم افغانستان میاره. که به نفع مردم نیست. من راستش تا سال پیش اطلاعاتم در مورد قومیت های مردم در افغانستان خیلی کم بود. یعنی اصلن نمی دونستم در کشور افغانستان مردم تاجیک و پشتون هم زندگی میکنند. امسال خیلی راجع به فرهنگ مردم آسیایه میانه علاقه مند شدم و شروع کردم به مطالعه. و وقتی متوجه شدم که مردم افغانستان از قومیت های مختلفی هستند که بشدت با هم مشکل دارند خیلی ناراحت شدم. یعنی آن وقت بود که بخودم گفتم آهان.پس گره کور مشکلات این کشور اینجاست. می دونم که مردم بخودی خود با هم دشمن نمیشوند و آتش این اختلاف ها رو دولت های غربی (چیزی که من به عنوان یک ایرانی باور دارم) و طوری که از دوستان افغانستانی م شنیدم در مورد کشور شما (متاسفانه) دولت ایران، تندتر می کنند. خب دولت ها پول و نیرو دارند و مقابله با حرکتی که آنها بخواهند آغاز بشه اصلن کار ساده ای نیست. برای همین هشیاری لحظه به لحظه همه مردم لازمه.
    اعتراض کردن به این جمله که شیعه های افغانستان جاسوس ایران هستند خیلی لازم و بجاست. اما بنظرم جمله هایی مثل هزاره ها فرهیخته ترین و تحصیلکرده ترین قوم افغانستان هستند، هرچند هم درسته و من قبول دارم، اما بنوعی باد زدن همان آتشی هست که همه مون میخوایم زودتر خاموش بشه.
    .
    جمله هاتو راجع به ایران که خوندم دلم بدرد اومد. دوست دارم یک کامنت هم در این مرود بنویسم.
    می دونی که نمیخوام از دولت ایران دفاع کنم و اگر در ایران زندگی کرده باشی می دونی که اختلاف نظرها بین دولت و ملت هم بسیار زیاد هست. و قوانین ایران نه تنها در مورد مهاجران عادلانه نیست، حتی در مورد ایرانی های بهایی، گاهی اهل تسنن، قومیت های کرد و عرب و آذری هم گاهی منصفانه نیست. به تو و همه شهروندان افعانستانی که در ایران زندگی کردم حق می دم خاطره بدی از دولت داشته باشین و فقط میتونم بگم متاسفم.
    و خب ما مردم هم قطعن گاهی قضاوت های نادرستی داشتیم. درسته که برخی از مهاجرهای افغانستان در ایران قانون شکنی و جنایت مرتکب شده اند اما خب هزاران ایرانی هم هرروزه دارند مرتکب جرم می شوند. هم در ایران هم خارج از ایران. اصلن هیچ ملیت یا قومیتی استثنا نداریم که تمامشان از دم درست کار و صالح باشند. در تمام جوامع بشری قانون شکن بوده و هست و خواهد بود. پس اینکه کل مردم یک ملیت، یا یک قوم را بخاطر خطای یک عده متهم کرد و از پیش قضاوت کرد. خب متاسفانه ملت در ایران هنوز به این بلوغ فکری نرسیدند. من متاسفم. و عذر میخوام.
    امیدوارم دوستهای خوب ایرانی ت رو یک روز با میل و رغبت در ایران یا افغانستان ببینی و نه هیچ کجای دیگه دنیا. یک روزی که رفتار دولت و ملت هردو کشور اصلاح شده باشه.

  3. سلام
    عرض شود که در مورد ظلم هایی که بر مردم هزار رفته است درست گفتید. اما در مورد اینکه از طرف مردم هزار هیچ گونه آزار و اذیت و جنایتی نشده است، باید بگویم که ره به خطا رفته اید. البته فکر می کنم که منظور شما از متجاوزین و ظالمین قومیت های دیگر، مردم عوام و غریب بیچاره آن اقوام نیست، بلکه احتمالاً منظورتان اراکین و قدرتمندانشان است که در واقع ظلم و ستم فراوانی بر مردم هزاره روا داشتند اما از آن طرف، منظور من هم اراکین و قدرتمندان هزاره است که بلاهای زیادی را یا خود یا زیر دستانشان با اطلاع و اجازه رهبرانشان بر سر سایر مردمان آوردند. مردم عام و غریب هزاره، همانند عوام سایر اقوام تا حد زیادی بری از این مسایل هستند.
    نکته بعدی اینکه گفته اید هزاره ها متمدن ترین مردم افغانستان هستند. شاید بهتر باشد بگوییم بخشی از مردم هزاره جزو متمدن ترین مردم افغانستان هستند. گذشته از تمدن کهن مردم هزاره که قرن ها پیش وجود داشته و اینک بسیاری از مهمترین آثارش را هم طالبان و دولت فعلی بر باد داده اند، تمدن های نه چندان دور افغانستان در بین مردمان تاجیک و اندکی هم پشتون یافت می شده مانند هرات و بلخ و غزنی و کابل. اگر منظورتان از تمدن، فرهنگ است، باز هم جایگاه سایر قومیت ها مطمئناً بسیار بالا است.
    در مورد ایران هم، یک نکته را باید به عرض برسانم. هرچند دولت ایران به گروه های شیعی توجه داشت، اما شاید کمی مطالعه نیاز باشد تا بدانید که همین گروه های شیعی چه بلایی که سر هم نیاوردند. جنگ های داخلی بین تنظیم ها قبل از اینکه از کابل آغاز شود، از تهران و مشهد شروع شده بود و ابتدا تنظیمات شیعی به جان هم افتادند. اگر کمی مطالعات تاریخی خود را عمق ببخشید، در می یابید که ایران فقط به منافع خودش می اندیشیده و می اندیشد و این وسط، بزرگان شیعی افغانستان به جای آنکه دور یکدیگر جمع شوند، بر سر چوکی قدرت (مثلاً در جریان تشکیل حزب وحدت) چه ها که نکردند و چه معاملاتی که صورت نگرفت.
    الان هم همه می دانند که جاسوسان ایران در بین همه اقوام هستند. همانگونه که جاسوسان آمریکا، انگلیس، پاکستان، آلمان و سایر کشورهای مهم در بین همه اقوام منتشر شده اند.
    حرف آخر اینکه، هزاره گرایی در این سالها رشد چشمگیری یافته است. وقتی کسی را که نسبش به پیامبر اسلام می رسد، از جمع هزاره ها جدا می کنند هر چند در مرکز بامیان باشد، چهره اش هزارگی باشد، لهجه اش هزارگی باشد و تنها نشانش فقط لقب سید یا مندیل سیاه باشد. اراکین هزاره به دنبال سره ساختن هزاره هستند. به شخصه، کسانی را می شناسم و می بینم که با وجود هزاره نبودن، عمری را به رهبران فعلی هزاره خدمت کرده اند، اما اینک که دستشان خالی است، همین رهبران دست رد به سینه آنها می زنند. کاش این فقط مربوط به اقوام غیر هزاره بود. هزاره هایی را می شناسم که با وجود خدمات شایان توجه به همین رهبران فعلی و حتی به صورت شخصی و غیر سیاسی، اینک حتی اجازه ملاقات با همین رهبران را نمی یابند.
    هزاره ها تا وقتی به دنبال این رهبران باشند، جاسوس خوانده می شوند، تحقیر می شوند، کشته می شوند، مورد ظلم واقع می شوند و … هر زمان هزاره ها خود را از زیر سایه این حضرات آزاد کردند و روی پای فکر جمعی و عزم جمعی خود ایستادند، آن وقت خواهد بود که نه تنها امرالله صالح، بلکه هیچ بنی بشری جرأت نکند که آنها را جاسوس بخواند. به امید آن روز

  4. بین تمام نوشته هایتان ، یک چیز مشترک است و در تمام نوشته هایتان قشنگ معلوم است . تمام بدان یک طرف و خوبان هم که یک نفر هست ، یک طرف ! و خوبان هم کسی نیست به جز خود شما ! مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید . به خودم آفرین میگویم که این همه مطلب را خواندم .

پاسخی بگذارید

