حکم


 چهل و پنج افغانی در ایران اعدام شدند!

تلویزیون طلوع میگوید من بی غرضم

خوب،  شدند که شدند مگر نه؟ به ما چه بگذار بشوند دلشان که اعدام میکنند یا نه به من و شما و دولت افغانستان چه ؟

ولی من قبل ها که سرم در کار خودم نبود شنیده بودم که یک خارجی را حق ندارند در کشورشان اعدام کنند و حداقل اگر به پلیس کشور خودشان تحویل اش نمی دهند برایش دادگاه بین المللی بگیرند و از این چیزها … ولی فکر کنم که این حرفا برای خیلی قدیم ها بوده و حالا وضع فرق کرده

راستی نمی دانم که چرا درباره این خبر از اطرافم کمتر میشنوم؟ ( شاید گیری در کار باشد آنوقت باید یک پوزش وبلاگی بطلبیم )

راستی دلم میخواست بدانم که گناهشان چی بوده؟

21 دیدگاه برای «حکم»

  1. چهل و پنج نفر که یک مقدمه است برای سه هزار و اندی ..
    جرم آنها شاید این باشد که همسایه ایران است. ولی به عقیدهء من بی گناه هم نیستند. اکثر آنها پرونده های قاچاق مواد مخدر دارند ولی در کل کاش این روند جزائی طبق قوانین بین المللی یا حد اقل طبق قوانین خودایران کمی صافتر و شفافتر می بود.
    سوالات زیادی در بین است
    چرا این رقم بالا؟
    چرا همه در یک برهه زمانی مشترک؟
    آیا این یک نوع انتقام است که بعد که رویه ایران با افغانستان بعد از سفر آقای احمد نژاد به کابل احساس می شود؟
    چه می گذرد در این اواخر که این همه اتفاقات در فاصله های بسیار کم صورت می گیرد
    دیوار مرزی زابل
    رفتار حکومت احمدی نژاد با مهاجرین
    ممنوع الخروج شدن خاتمی ( رئیس جمهور سابق ایران)از ایران بدون هیچ گونه دلیلی
    مسافرت غیر منتظرانه و شبانه بارک اوباما به افغانستان
    قهر کردن کرزی و مسافرت غیر منتظره و جالب و بدون تدابیر امنیتی ایشان به قندهار
    اعدام تعدا کثیری از متهمین افغانی در ایران
    آیا ایران و افغانستان و روسای این کشورها می خواهد رکورد های تازه ای بشکنند؟
    الله اعلم

  2. سلام وخسته نباشید

    درموردهموطنانی که دراین اواخرتوسط دولت ایران اعدام شدند، تاجایی که بنده مطلع هستم اکثرشان جرایم قضایی ازجمله قاچاق موادمخدردارندوبرای کسانی هم که بی دلیل اعدام شدن فکرنکنم برای دولت ایران زیادسخت باشدتابرای آنها هم جرمی بسازد.

    خلاصه اینکه دراین اواخرخیلی اوضاع به هم ریخته. خودبنده هم بخاطربعضی مسائل امنیتی که گریبان گیرخودمان شده دیگرمسائل به طورکامل فراموشم شده. خلاصه هربارکه بیرون میروم اول اشهدم رومیخوانم بعدمیروم. انشاالله که خداوند رفته گان رارحمت وباقی ماندگان رابه راه راست هدایت بفرماید.

    موفق وپیروزباشید.

  3. چیزی ندارم که بگم!!! قضاوت کار من نیست

  4. حقيقتي تلخ هست!!!
    اسلام آخوندهاي ايراني هست!! تا ديروز ميگفتند اسلام مرز نداره ولي امروز كه افغانيهاي مسلمان رو از ايران اخراج مي كنند و باهاشون مثل سك برخورد مي كنند.
    اسلام يعني چه؟؟؟؟

  5. salam ama jan omidvaram khob bahshi
    man nazare khasi nadaram dar in bare vali ehsaseto dark mikonam shayd 50% gonahe onhast baqiye tohmat bashad
    khob shayd khoda az afghaniha badesh biad hamashon mohajeran onayi ke dar afghaanestan hast moshkelatsh ziad tar az ziad ast
    hame jaye donya qaboli dare gheir az asiya mardome ma ham pile kardan to iran beran jaye dige
    man ra ke bokoshand ham be iran nemiram agar na harvaqt ke bekham vizasho to 3 saat miyan az tariqe post
    inja iraniha bichare ha mazlomtarand az afghanihaye to iran

  6. jariane barkhorde dovlate inja ba mardome irani ha ra shayad khabar nadarid
    eqamat dar inja baraye iraniha band ast
    talashi kardane irani yek jori hast ke edame afghaniha dar barabarsh chizi nist

  7. خوانش نوشته هایت برایم بسیار لذت بخش بود.این زمزمه ها را من هم شنیده ام اما درستی ونادرستی اش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. نمیدانم چه بگویم
    حقیقت چیست؟نمیدانم
    فقط میدانم که وطنم زمین بازی قدرتها شده است
    همین وبس

  9. ازدولت ایران که هیچ چیزی بعید نیست اما «قضاوت کار من نیست» …… از حکیم امید آیتیان کابلی افغانی
    و فقط میتوانم بگویم برای مرگ انسانیت متاسفم ، همین .

  10. درد ناک است- خیلی!
    تازه شب گذشته شنیدم که سه نفر را آتش زده اند.
    نمیدانم که چی نیم کاسه زیر این کاسه است که دولتمردان ما خود را به کری زده اند و هیچ اقدامی نمی کنند.
    تا بعد بدرود
    آها یادم نرود که سالمی هم داشته باشم و با یک نوشته گک بروزم- شاید هم طنزی.

  11. درضمن خبراین اعدام ها اغراق آمیزودورازواقعیت است من خودم تقریبا درجریان این مسئله تاحدودی هستم سه اعدامی درسته نه بیشتر .

  12. سلام بر کیمیاگر بزرگ!
    اول اینکه من امید هستم، همه منو به اسم امید میشناسند، اگه میخوائید رسمی تر باشید میتونید حق بین صدام بزنید، آی تیان اسم گروهی است که در آن عضو هستم. در ضمن کابلی هم نیستم، اصلیتم از ارزگان است. حکیم بازی هم در نمیارم، واقعا به قضیه منطقی نگاه کنیم می بینیم که بهتره هیچ قضاوتی نداشته باشیم. چون یه زاویه برا دید نمیخواد، از چندین و چند زاویه باید نگاه کرد.

    ولی یه چیزی، افغانی هستم و از افغان بودنم هم خوشحالم، بهش افتخار میکنم. هنوز هم سر حرفم برای پیشرفت افغانستان هستم.
    موفق باشید

  13. سلام
    شوخي ميكني؟
    لازم شد واسه همين ٣ تايي كه اقاي رفيعي محترم نوشته هم يگ بيانيه صادر بنماييم و در ان بيانيه از حقوق بشر و حقوق بين الملل دم بزنيم و اخر هم دستمان به هيچ جا بند نشود و ايرانيها هم پرو پرواصلا به روي خودشان نياوردند
    دست اخر هم اين قضيه مثل ان قضيه اي بشود كه گمانم سال 86 بود كه در ضميمه روزنامه جام جم كلي به رئيس جمهور محترممان بهتان بستند و كلي مسخره اش كردند در اخر هم كه ديدند هااااااااا از سفارت افغانستان در ايران هم بخاري بلند شده و انها دست بر قضا رفته اند و شكايت كردند
    اول كه اصلا به روي خودشان نياوردند بعد هم كه اصلا انگار نه انگار كه چه كرده اند البته خصلت ايراني هاست كه همه ي ادم و عالم را مسخره ميكنند و در كار همه دنيا دخالت ميكنند اخر سر هم تا ببينند كسي بهشان بند كرده يا به قول همان خودشان بهشان گير داده . دادشان دنيا را ميگيرد كه مردم دنيا در فلان كشور غربي نامسلمان فلان تبعه ي كشور ما را كشتندچرا كسي به داد ما نميرسد. يا اينكه تا احمدي خوشكله را مورد اهانت قرار ميدهند ميگويند انسان در حال پيشرفت دشمن پيدا ميكند و از فرداش هست كه توي فيس بوك و سايت لبك دات كامو و سايت اطلاعات ايران سايت خود يارو پر ميشه كه اره فلان فلان شد ه ها
    چه ميشه كرد همينند ديگر بيشتر از اين ازشان بر نميايد

  14. سلام بیادر

    چرا اعصابتان را خط خطی میکنید؟ خب نظر من هم این بود که قضاوت کار من نیست و چون قبلا شما گفته بودید نقل قول کردم. هیچ قصد دیگری در بین نبود. ولی با اینحال از اینکه خلاصه بیوگرافیتان را در اختیار شنوندگان گذاشتید سپاسگذاریییییییم. :دی (مقصد لحن من شوخی بود نه چیز دیگر!)

    من هم سر حرفم برای پیشرفت افغانستان هستم:)باشد تا رستگار شویم
    موفق باشید و در پناه خدا

  15. سلام
    حتما یه گناهی مرتکب شدن که اعدام شدن فکر نمیکنم انچنان بی گناه هم بوده باشن ولی این حقشون نبود که در ایران اعدام بشن باید تحویل مراجع قضایی افغانستان میشدن و اینجا مجازات می شدند
    جدیدا هم که سه نفر دیگه رو باز اعدام کردن و بار زدن رو شروع کردن
    خدا به داد هموطنامون برسه
    در کشورهای دیگه وقتی کسی به دنیا میاد شهروند اون کشور به شمار میره ولی مهاجرین ما در ایران بیش از چهار دهه نسل شون اونجا بزرگ شدن هنوز هم مهاجر افغانی به حساب میان
    کس د سیاست اران پی نموفته
    ما کی پی نفتدوم

  16. سلام
    اول از همه قوانین بین الملل خصوصی که مختص روابط دولت ها با اتباع کشورها می شه هنوز به صورت مشترک در نیومده و هر کشوری بنابر قوانین داخلی خودش قوانین اجرا می کنه.در مورد تحویل این افراد به افغانستان وقتی صحبت شما صحیح هست که جرم در محدوده ی کشور افغانستان رخ داده باشه.و همینطور که در بقیه کشورها می بینید جرمی که در داخل کشور خاصی توسط اتباع بیگانه رخ داده میشه مشمول قوانین کشوری هست که جرم در اون اتفاق افتاده.این موضوع در چین هم اتفاق افتاد همین چندی قبل دولت چین 3-4 نفر از اتباع ژاپن که اقدام به قاچاق کرده بودند اعدام کرد.نکته بعد این که همینطور که آقای رفیعی گفتند تعدادشون 3 یا 4 نفر بوده که اقدام به قتل و قاچاق مواد مخدر یا تجاوز کرده بودند که اگه ایرانی هم بودند کشته می شدند.عرض بعدی خدمت اون دوست عزیز که گفته اسلام مرز نداره…مطمئن باش اسلام مرزی نداره،اگر مرز داشت دل فرد ایرانی برای فرد افغانی برای مسلمون فلسطینی برای مسلمون عراقی نمی سوخت. منکر این نیستم که ایرانی بد هم وجود داره اما آیا افغان بد وجود نداره؟
    پس لطفا همه ایرانی هارو با یک چوب نزن

  17. الیگو ازی ایرانیای عومورکوتای سرنارسیده ید اید نکنید.یا شیطوره بازی دده.تووووو چیش دم نکنه هه.
    یک نفر ازی اعدامیا رپیق مه بودبیچاره دیگه گوناه خو ندشت فقط یک 100 کیلو کریستال موگه مه چوم چیس موگه ازووا د ایران بورده بود قدخودخو. دیگه یس گوناه ندشت.
    خووو ازی قیصه خور تر شوی مگر ارانیهایم بد مردومه هو.مه اکو خو خودای شوکور د اوغانیستو استم مگر کم کم یادی میدیوم ارانه کی چی رقم بود!!!!!

پاسخی بگذارید

